בזמני חירום מחלקת החינוך ברשות משנה את צורתה ופועלת כמכלול חינוך במסגרת מרכז ההפעלה/מטה החירום הרשותי. זאת במקביל למכלולים נוספים ברשות, ובהתאם לתיק אב לרשות המקומית בשעת חירום. מכלול החינוך הוא גוף מטה של ראש הרשות בשעת חירום, והוא מסייע לו בקבלת החלטות בנוגע למערכת החינוך הרשותית בשלב ההיערכות ובשעת חירום, וביישומן.
מכלול החינוך ברשות המקומית מופעל על ידי ראש הרשות ומונחה מקצועית על ידי משרד החינוך. מבנה המכלול:
מנהל מחלקת החינוך ברשות אמון על הפעלת מערכת החינוך ברשות המקומית בשעת חירום, בהתאם למדיניות ההתגוננות ולרמות השירות שנקבעו לחירום, וכן על מתן מענה לפתיחת מרכזי קליטה בבתי הספר ברשות וביצוע פעילות הפגה.
מנהל יחידת הנוער בחירום אחראי לקיום פעולות חינוכיות בלתי פורמליות במצבי החירום השונים, שילוב מורים מתנדבים (גמלאים ותלמידי סמינרים) בחינוך הבלתי פורמלי, סיוע למערך החינוך הפורמלי בקליטת אוכלוסייה בבתי ספר לפי הוראת פס"ח וקיום פעילות הפגה בהנחיית מינהל התרבות והנוער בעיר.
כמענה לשעת חירום ובמצבים שבהם שגרת ורצף הלמידה נקטעו, משרד החינוך גיבש נהלים וסדרת פעולות המאפשרות לבני נוער להתנדב בקהילה ולסייע בפעילויות שיש בהן תועלת לאומית או ציבורית – נוהל הפניית בני נוער להתנדבות בשעת חירום ומשבר.
מודל צח"י נבנה והוקם במגמה להכשיר צוות התערבות יישובי המבוסס על פעילים קהילתיים, שמטרתו לקבל אחריות ויוזמה בשעת משבר או חירום, ולנהל בצורה מיטבית את הגשת הסיוע המיידי ביישוב, תוך הפעלת גורמי סיוע פנימיים וחיצוניים.
במסגרת הצח"י פועל צוות חינוך יישובי אשר ייעודו:
למידע על ייעוד הצח"י, הרכבו, תפקידיו בשגרה ובחירום – היכנסו למסמך המלא, שנכתב על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים – צח"י יישובי – תורה ונהלים בדגש על צוות חינוך (החל מעמוד 51).