הפקת הדוח בהכנה
נא להמתין
הפקת קובץ

הקובץ שבקשת להפיק ירד בהצלחה

ניתן למצוא את הקובץ בהורדות
הזדהות

תקציב הכלה והשתלבות

משרד החינוך מתקצב את מוסדות החינוך בתקציב שקלי ייעודי לקידום פעולות הכלה, בכפוף לקיומו של תקציב. הבקשות בעניין תקציב הכלה והשתלבות מוגשות על ידי בתי הספר באמצעות מערכת גפ"ן (גמישות פדגוגית ניהולית) המתוקשבת האחודה, שנועדה לשקף למנהלים את כלל התקציבים והפעולות העומדים לרשותם באופן נגיש וידידותי. 

בעלי ההרשאות המתאימות ברשויות ובבעלויות מאשרים את בקשות התקצוב לאחר הזדהות במערכת גפ"ן בפורטל רשויות ובעלויות חינוך.

פרטים על אוכלוסיית היעד, מטרות התקצוב, רכיבי התקצוב הממומנים ודגשים לאישור התקציב לבתי הספר מפורטים במסמך הקריטריונים.

מטרת התקציב

מטרת תקציב ההכלה היא לאפשר מתן מענים ייחודיים ומעטפת תומכת המותאמים לתלמידים שוני צרכים שעברו הליך איתור וכן לצוותי החינוך ולהורי התלמידים. מתן מענה מותאם לתלמידים מאותרים אלו, יחזק ראייה הוליסטית של צרכי התלמידים, יקדם את רווחתם הנפשית, יסייע להם בהתמודדות עם משימות הלמידה והתמודדות עם האתגרים הרגשיים והחברתיים וימנע הפניית תלמידים למסגרות החינוך המיוחד שלא לצורך. המענה שיינתן להם יהיה פרטני או קבוצתי.

לתשומת ליבכם, התקציב יינתן עבור בית ספר יסודי או חטיבת ביניים רשמיים בלבד, ובתנאי שבית הספר אינו מוגדר כמוסד חינוך לחינוך מיוחד.

אופן תכנון התקציב במערכת גפ"ן

  • למוסד יוצג במערכת גפ"ן בפורטל מוסדות חינוך סכום תקציב ההכלה והשתלבות העומד לרשותו. לאחר בחירת מענים בעלות של 90% לפחות מתקציב הכלה והשתלבות, התכנון יישלח לאישור הפיקוח ולאחר מכן לאישור הרשויות/בעלויות.

  • לאחר שהמוסד ישלח את התקציב לאישור הרשות/בעלות, יוכל אחראי הכלה והשתלבות בבעלות לראות את ריכוז בקשות התקצוב בפורטל רשויות ובעלויות חינוך.

  • הנכם מתבקשים לבחון את בקשות התקצוב של בתי הספר ולאשר או לדחות בהתאם להחלטתכם. במקרה של דחייה יש לפרט את סיבת הדחייה.

  • סטטוס האישור (אושר/נדחה) יישלח למנהלים באמצעות מערכת גפ"ן וגם במסרון ובדוא"ל.

  • בית הספר רשאי לבחור אחת או יותר מבין האפשרויות המוצעות, בהתאם לתפיסה הבית ספרית ולצרכיו.

    • רכישת תוכניות חינוכיות מאושרות שנכללות במאגר התוכניות של משרד החינוך, תחת מסגרת "הכלה והשתלבות" בלבד, לצורכי הצוות החינוכי, התלמידים או ההורים.

    • קיום סדנאות והרצאות לצוותי חינוך, לתלמידים ולהורים: לצוותים ההרצאות בנושאי ביסוס גישה מכילה, הוראה-למידה והערכה בכיתה ההטרוגנית, מיומנויות רגשיות חברתיות ואקלים כיתה, אוכלוסיות מיוחדות וידע על מוגבלויות, שותפות צוות חינוכי, הורים וקהילה. ההרצאות יועברו על ידי מרצה מתוך מאגר המרצים לעובדי הוראה בלבד. לתלמידים - בנושאי ביסוס תפיסת ההכלה והמגוון וחיזוק מיומנויות רגשיות חברתיות. להורים - בנושאי מיומנויות רגשיות חברתיות (SEL), אוכלוסיות מיוחדות וידע על מוגבלויות, התמודדות וטיפול בנושא בעיות התנהגותיות ורגשיות חברתיות של התלמידים, שותפות צוות חינוכי, הורים וקהילה.

    • רכישת שירותי עוזרי חינוך בהתאם לקריטריונים המפורסמים בנושא. מסמך קריטריונים בנושא העסקת עוזרי חינוך

    • רכישת שירותי פסיכולוג לצוותי החינוך, להדרכת הורים או התערבות פסיכולוגית לתלמידים דרך השפ"מ (שירות פסיכולוגי מורחב ברשויות המקומיות) או באמצעות מכרז שירותי פסיכולוגים (בכפוף למכרז תקף בנושא) להנחיית הצוות להתמודדות עם אתגרי ההכלה. לפירוט בנושא מענים פסיכולוגיים בפורטל מוסדות חינוך

דגשים לאישור התקציב

בתי ספר יכולים להעסיק כוח אדם שאינו בבחינת עובדי הוראה (סייע חינוכי, עוזרי חינוך, מדריך העשרה, מומחה תוכן, פסיכולוג) אך ורק באמצעות הרשות המקומית או תאגיד מטעמה. הרחבה בעניין זה תוכלו למצוא בסעיף 2.3(ב')(10) לחוזר מנכ"ל.

  • לפחות מחצית מסך התקציב המבוקש יוקדש לעבודה עם תלמידים עם קשיים התנהגותיים, רגשיים וחברתיים, תלמידים מתקשים לימודית ותלמידים עם לקויות למידה.

  • רכישת התוכניות עבור התלמידים היא ממאגר התוכניות של משרד החינוך במסגרת "הכלה והשתלבות" בלבד.

  • התקציב השקלי אינו מיועד להעסקת עובדי הוראה. עובדי ההוראה, לרבות עובדי הוראה ממקצועות הבריאות, יועסקו רק במסגרת התקן הבית ספרי ובהתאם להוראות ההסכמים הקיבוציים.

  • ניתן להשתמש בעד 30% מהתקציב עבור העסקת עוזרי חינוך, כמפורט בקריטריונים הייעודיים בנושא זה.

  • לא ניתן להשתמש בתקציב לרכישת שעות תקן.

  • לא יאושרו הפעלת חוגים או תוכניות העשרה, טיולים וסיורים, רכש והצטיידות (ובכלל זה רכישת כיבוד), ערבי גיבוש, ימי שיא ופעילות סוף שנה.

  • לא יאושרו תוכניות, הרצאות, סדנאות או פעילויות שאין בהן תמיכה משמעותית הממוקדת בתלמידים המאותרים ושאינן במאגר התוכניות במסגרת הכלה והשתלבות.

  • שפת התוכניות הלימודיות תהיה רק לפי שיוך מגזרי של המוסד החינוכי (עברית/ערבית).

  • באחריות מנהל/ת בית הספר לבחון את כשירות כוח האדם המטפל.

  • אם מדובר בהפעלת תוכנית מתוך המאגר, שכוללת פעילות ספורטיבית או פיזית לתלמידים, על מבצעי התוכנית להצטייד בתעודת הסמכה על פי חוק הספורט, תשמ"ח-1988 בענף הספורט הספציפי. חובה לעמוד בכל ההתניות וההנחיות כמופיע בחוזר מנכ"ל שכותרתו הבטחת שלום התלמידים ובטיחותם בשיעורי החינוך הגופני במערכת החינוך.

  • לא ניתן להפעיל במוסד החינוכי תוכנית של נותן שירות שבינו לבין מנהל המוסד החינוכי יש קרבה משפחתית.

מידע נוסף, שירות ותמיכה

מידע נוסף בדף הכלה והשתלבות בפורטל מוסדות חינוך.

לשאלות נוספות ולתמיכה טכנית בתהליך הבחירה פתחו פנייה מקוונת מדף זה או פנו למוקד המינהלת ליישומים מתוקשבים.