אוכלוסיית היעד | מסגרת הפעילות | תוכני הפעילות | לוח זמנים להגשת מסמכים ולהפעלת התוכנית | רישום הרשויות לתוכנית | תהליך הגשת הבקשה | הצוות החינוכי בתוכנית | השתתפות ההורים במימון התוכנית
התוכנית בשנת תש"ף מיועדת לאוכלוסיות האלו:
גני ילדים - גילי 6-3, בכל החינוך הרגיל וכן כיתות גן חינוך מיוחד באפיון עיכוב שפתי (קוד 30) ובאפיון עיכוב התפתחותי (קוד 29).
בתי ספר - כיתות א'-ד' בחינוך הרגיל בלבד, כולל כיתות החינוך המיוחד הלומדות בבית ספר רגיל באפיונים הבאים:
כיתות משכל גבולי - סוג כיתה 23
הפרעות התנהגות - סוג כיתה 17
עיכוב שפתי - סוג כיתה 30
לקות למידה - סוג כיתה 20
עיכוב התפתחותי - סוג כיתה 29
התוכנית תתקיים בשנת תש"ף על פי המפורט להלן:
אוכלוסיית היעד | מספר תלמידים ממוצע בקבוצה | תאריכים | סך כל היקף הפעילות | ימי פעילות | שעות |
גני ילדים (כולל גנים בחטיבה צעירה) | 28 | 6.8-1.7
| 27 ימים | א'-ה' | 13:00-7:30
|
שכבות א'-ד' | 28 | 6.8-1.7 | 27 ימים | א'-ה' | 13:00-8:00 |
כיתות החינוך המיוחד | 8 | 6.8-1.7 | 27 ימים | א'-ה' | 13:00-8:00
|
לתשומת ליבכם, בגנים ובבתי הספר בחברה הערבית, הבדואית והדרוזית, יושלמו ימי חופשת חג הקורבן מיד אחרי החג.
פעילויות הפגה - שיר של יום, שיח רגשי-חברתי, פעילות חברתית, משחקים, תנועה ועוד.
פעילויות העשרה - חשיפה והתנסות בתחומי העשרה, כגון אומנויות, ספורט, תיאטרון, מוזיקה ועוד.
פעילויות לימודיות - בכל יום יוקדשו שעתיים לתלמיד, לתגבור מיומנויות יסוד בקריאה וכתיבה ובתחומי ליבה.
תוכנית חינוכית מערכתית רב־שנתית לבטיחות ילדים - עוצרים לפני שנפגעים.
התלמידים יביאו מדי יום כריך ובקבוק מים מהבית, ויתקיים שיח על חשיבות התזונה הבריאה.
גם השנה תוכלו למצוא חומרים פדגוגיים המותאמים לתוכנית בתי הספר של החופש הגדול במרחב הפדגוגי שבפורטל עובדי הוראה. ניתן להשתמש גם בחומרים משנים קודמות.
פעולות בביצוע הרשות והפיקוח
הפעולה | לו"ז | הערות |
הגשת טופס בקשה והתחייבות להפעלת התוכנית (מענה לקול קורא)
| עד 14.6 - הגשת מענה לקול קורא עד 28.6 - הגשת כתב התחייבות לתוכנית ההרחבה
|
|
הקמת ועדת היגוי רשותית ובחירת הגוף המפעיל | עד 20.6 | |
תכנון התוכנית ברשות: מנגנוני הפעלה, כוח האדם, ההיבטים פדגוגיים של התוכנית, תוכניות ההעשרה שיפעלו | עד 20.6 | |
הקמת קרן סיוע למשפחות מעוטות יכולת
| יוני
| |
הנגשת מידע להורים | עד 20.6 | |
היערכות בנושא אבטחה ובטיחות | עד 30.6
| |
תדרוך הרכזים הבית ספריים בנושאי ביטחון, בטיחות והזנה, באחריות מפקח מינהל חברה מחוזי ונוער רשותי וקב"ט רשותי
| עד 20.6
| התדרוך מהווה תנאי לקבלת אישור הפעלה
|
גיוס כוח אדם וחתימה על חוזי העסקה עם בעלי התפקידים הנדרשים להפעלת התוכנית במוסדות החינוך בהלימה למפורט בחוברת ההפעלה | עד 30.6 | |
אישור התוכנית הרשותית על ידי המפקח המתכלל ומנהל אגף החינוך | עד 28.6
| אישור זה מהווה תנאי לפתיחת התוכנית |
אישור הפעלה לתוכנית הרשותית על ידי מפקח מינהל חברה ונוער | עד 30.6
| אישור זה מהווה תנאי לפתיחת התוכנית |
רישום תלמידים | עד 30.6
| |
ארגון הסעות ככל שנדרש | עד 30.6 | |
התקשרות עם ספקי תוכניות העשרה וספקי מופעי תרבות | יוני-יולי | |
גביית תשלום מההורים | יוני-יולי | |
הגשת דוחות ביצוע | 7.8 – 15.10 |
|
פעולות בביצוע בית הספר
הפעולה | לו"ז |
בחירה ומינוי רכז בית ספרי | עד 20.6 |
בניית תוכנית בית ספרית (על ידי הרכז שנבחר) | עד 28.6
|
אישור התוכנית על ידי המפקח הכולל | עד 28.6
|
פתיחת התוכנית בבתי הספר | עד 1.7
|
גם השנה הרישום ייעשה במערכת המקוונת. באמצעותה יוגשו טופס בקשה והתחייבות להפעלת התוכנית*, בקשה לקבלת ליווי פדגוגי, הגשת בקשות חריגות, דיווח רישום תלמידים והעלאת תוכניות עבודה. את הטפסים המקוונים יוכלו למלא בעלי התפקידים שקיבלו הרשאה למערכות המשרד.
לקבלת הרשאה עבור גזבר הרשות, מנהל מחלקת חינוך, מתאם פעילות בתי הספר ומתאם פעילות גני הילדים, יש למלא טופס בקשת הרשאה לשימוש במערכות המשרד באינטרנט. את הטופס החתום והסרוק יש לצרף לפנייה מקוונת שתפתחו בדף הרשאות למערכות המשרד.
*ככל שסכום הבקשות המאושרות יעלה על התקציב העומד לחלוקה, תיעשה התאמה לתקציב הקיים, אלא אם כן יתקבל אישור ייעודי מוועדת החריגים במשרד האוצר.
הגשת טופס בקשה והתחייבות להפעלת התוכנית (מענה לקול קורא) - ניתן לענות על טופס הבקשה מתאריך 3.6.20 עד לתאריך 14.6.20. כדי לקבל אישור על השתתפות הרשות בתוכנית, יחתמו ראש הרשות וגזבר הרשות, בחתימה דיגיטלית, על טופס הבקשה וההתחייבות המופיע במערכת המקוונת. הטופס החתום מועבר אוטומטית למטה באמצעות המערכת המקוונת. לתשומת ליבכם, על ראש הרשות וגזבר הרשות לחתום גם על כתב התחייבות לתוכנית ההרחבה, עד לתאריך 28.6.20.
בקשה לקבלת ליווי פדגוגי - משרד החינוך מאפשר קבלת ליווי פדגוגי כדי לסייע לרשות ולבתי הספר בבניית תוכנית מיטבית. הליווי ניתן על ידי מלווים פדגוגיים מקצועיים בעלי הכשרה וניסיון בתחום, ללא עלות מצד הרשות. ניתן להגיש את טופס הבקשה מתאריך 8.6.20 עד לתאריך 1.7.20 ההגשה מותנית בסיום תהליך ההצטרפות לתוכנית.
בקשות חריגות - בקשות חריגות ניתן לשלוח מתאריך 15.6.20 עד לתאריך 30.6.20. הבקשות יוגשו על ידי הרשות ביחס לכל מוסד, תוך בחירת נושא הבקשה הרלוונטי בטופס המקוון. בשלב א' הבקשה תועבר לאישור או דחייה על ידי מפקח מחוזי, ובשלב ב' תועבר לאישור או דחייה על ידי המטה.
רישום תלמידים - הרשויות המקומיות אחראיות לרישום התלמידים לתוכנית. הרישום יתבצע החל מתאריך 17.6.20 עד לתאריך 30.6.20. יש להנגיש להורים את המידע על התוכנית באמצעות מכתבים וברשת האינטרנט, ולזמן מפגש של ההורים עם רכז התוכנית האחראי להפעלתה בבית הספר. יש לעדכן במערכת המקוונת בכל יום ראשון ושלישי את מספר התלמידים שנרשמו עד לאותו היום.
הגשת תוכניות עבודה רשותיות ובית ספריות - לאחר קבלת האישורים הנדרשים, על הרשות להעלות למערכת תוכנית עבודה רשותית באישור וחתימה של מפקח מחוזי, ותכנית בית ספרית - באישור וחתימה של מפקח כולל של בית הספר, עד לתאריך 28.6.20. ניתן להוריד את קובצי פורמט התכניות ברשימת הקישורים שבדף זה.
צוות בית הספר
במסגרת התוכנית תינתן עדיפות להעסקת אנשי צוות מבית הספר במטרה לשמור על הרצף החינוכי. בשכבות ג'-ד' ניתן לשבץ מורים למחצית התקופה, ובמחצית השנייה לשבץ מורים אחרים. נוסף עליהם יועסקו בתוכנית סטודנטים להוראה/סטודנטים/מדריכים מתוך מאגר תוכניות העשרה כמו קרב, מיל"ת או מתחום הספורט וכן מדריכים צעירים (נוער) המנוסים בעבודה עם ילדים. ניתן ומומלץ לשלב מתנדבים ותומכי הוראה. יש לוודא כי הם מבוטחים כנדרש על ידי ביטוח לאומי. הרשות מחויבת לדרוש מכל המורים/המדריכים/המד"צים אסמכתאות הכשרה, עבודה ותעודה לרבות אישורים בהתאם לחוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים תשס"א-2001.
הרכז הבית ספרי - בכל בית ספר תמונה לפחות רכזת אחת לניהול התוכנית. בתפקיד זה רשאי לשמש אך ורק אדם בעל תעודת הוראה או בוגר אוניברסיטה בתחום החינוך או בוגר מכללה להוראה מוכרת ובעל ותק של שלוש שנות הוראה לפחות.
רכזת התוכנית - בעדיפות ראשונה מצוות בית הספר, שתקבל שכר בגין עבודתה בתוכנית. מנהלת בית הספר רשאית לבחור אם לשמש בעצמה רכזת בתוכנית בתמורה לקבלת שכר (מעבר לשכרה כמנהלת במהלך שנת הלימודים).
סגנית הרכזת - בבתי ספר גדולים שבהם נרשמו 150 תלמידים ומעלה, בשכבות חטיבה צעירה עד כיתה ד', תמונה סגנית רכזת, בעדיפות ראשונה מצוות בית הספר, שתקבל שכר בגין עבודתה בתוכנית. הסגנית תשמש משנה לרכזת התוכנית בכל הנושאים. במקרה של פיצול הפעילות לשתיים, תהיה הסגנית אחראית על החלק האחד ותשמש גם כמנהלת, על כל המשתמע מתפקיד זה, ועל החלק השני תהיה אחראית רכזת התוכנית.
צוות הגן
הצוות החינוכי יכלול שני בגירים לפחות על פי אחת האפשרויות:
אפשרות א' - תינתן עדיפות להעסקת גננת ונוסף על כך סייעת המועסקת בגני הילדים על ידי הרשות/הבעלות.
אפשרות ב' - סייעת מובילה המועסקת על ידי הרשות בשגרה/סטודנטית להוראה/ סטודנטית/מדריכה מתוך מאגר תוכניות העשרה כמו קרב או מיל"ת, ונוסף על כך סייעת המועסקת בגני הילדים על ידי הרשות/הבעלות. ניתן להסתייע בליווי מד"צית - מדריכה מסייעת צעירה שהיא בוגרת כיתות י'-י"ב, שהשתתפה בקורס הדרכה של משרד החינוך או בקורס הדרכה של תנועת נוער או ארגון נוער.
רכזת גנים - הרכזת תהיה אחראית על כל חמש כיתות גן בחינוך הרשמי שהגורם המפעיל שלהן אינו גננת. רכזת הגנים תעבוד חמש שעות ביום, ותקבל שכר בגין עבודתה בתוכנית כפי שיפורט בהמשך. לתפקיד זה ימונה אדם בעל תעודת הוראה או בוגר אוניברסיטה בתחום החינוך או בוגר מכללה להוראה מוכרת, ובעל ותק של שלוש שנות הוראה לפחות.
הרשויות הכלולות בתוכנית נחלקות לשלוש קבוצות, בכל הנוגע להשתתפות ההורים במימון התוכנית, בהתאם למדד הלמ"ס שהיה בתוקף בשנת הלימודים תש"ף:
רשויות באשכולות למ"ס 1–4: משרד החינוך משתתף במימון מלא של התוכנית המופעלת (להוציא רכיבים הממומנים על ידי הרשות). ההורים אינם משתתפים במימון התוכנית.
רשויות באשכולות למ"ס 5–7: נוסף על השתתפותם של משרד החינוך והרשויות במימון התוכנית, תהיה השתתפות של ההורים. גובה השתתפותם של ההורים בעלות התוכנית הוא 20 שקל ליום: 360 שקל לכל תלמיד בכיתות גן-ד', לכל פרק הזמן (18 ימים).
רשויות באשכולות למ"ס 8–10: נוסף על השתתפותו של משרד החינוך במימון התוכנית, תהיה השתתפות של ההורים. גובה השתתפותם של ההורים בעלות התוכנית באשכולות אלו הוא 30 שקל ליום: 540 שקל לכל תלמיד בכיתות גן-ד' לכל פרק הזמן (18 יום).
לתשומת ליבכם,
אשכול הלמ"ס נקבע על פי הרשות שבה מצוי בית הספר שבו לומד הילד.
ברשויות הכלולות באשכולות למ"ס 5–10 תעמיד הרשות המקומית מערך מלגות לטובת הורי התלמידים המתקשים לעמוד בתשלומי ההשתתפות, ותפרסם להורים את האפשרות לקבלת מלגות ואת התנאים הנלווים.