תלמידי החינוך הרגיל עם צרכים רפואיים הדורשים טיפול פולשני בשגרה או השגחה במצב מסכן חיים, ועומדים בקריטריונים הנדרשים לכך, זכאים לסיוע/מלווה במסגרת ימי הלימודים ופעילויות משרד החינוך בחופשות. הרשויות המקומיות אחראיות להסדרת הליך הגשת הבקשה בשם התלמידים העונים על הקריטריונים, ולהעסקת סיוע/מלווה לתלמידים בחינוך הרגיל.
בדף זה תוכלו לקרוא על הקריטריונים לסיוע, אופן הגשת הבקשה, החלטות הוועדה ואפשרות הערעור. כמו כן, תוכלו להיכנס למערכת ולהגיש בקשות לסיוע/מלווה לתלמידים עם צרכים רפואיים בחינוך הרגיל.
מדינת ישראל מכירה בזכויותיהם של תלמידים בעלי צרכים רפואיים ייחודיים ללמוד במסגרות חינוכיות רגילות, תוך קבלת סיוע בביצוע טיפולים פולשניים או השגחה בעת מצבים מסכני חיים. הנושא מוסדר בחוזר מנכ"ל בנושא מלווה אישי לתלמיד עם צרכים רפואיים ייחודיים בחינוך הרגיל (סייעת רפואית). לפרטים נוספים יש לעיין בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות 12/9 מס' 9/2022.
1. סיוע לביצוע טיפולים פולשניים
להלן המצבים הרפואיים הכלולים בקריטריונים להקצאת סיוע מלווה לתלמידים הנדרשים לטיפול פולשני אקטיבי בשגרה:
תלמידים הנדרשים לאחת מהפעולות המפורטות להלן במהלך יום הלימודים ואינם יכולים לבצען עצמאית – תישקל זכאותם תוך התייחסות לגילם, יכולתם לעצמאות בטיפול ותדירות הצורך בטיפול, בהתאם לחוות הדעת של רופא מומחה בלבד בתחום הרלוונטי.
2. סיוע להשגחה עבור מצבים מסכני חיים
להלן המצבים הרפואיים הכלולים בקריטריונים להקצאת סיוע / מלווה לתלמידים הנדרשים להשגחה בעת מצב מסכן חיים מיידי:
קריטריונים להקצאת מלווה לתלמידים הנדרשים להשגחה בשל אלרגיה למוצרי מזון.
להלן סוגי האלרגנים הכלולים בקטגוריית הזכאות לסיוע:
אלרגיה למזון ל-6 מוצרי המזון הבאים בלבד: חלב, בוטנים, שומשום, אגוזים, ביצים ודגים, המוגדרת מפורשות במסמך הרפואי מאלרגולוג כאלרגיה מתווכת IgE ובגינה נדרשת נשיאת מזרק אפיפן באופן קבוע.
בלא קשר לשאלת אישור הסיוע (אם בכלל) על המוסד החינוכי להיערך על פי מודל סביבה מוגנת תוך תמיכה בתלמיד לפיתוח עצמאות ומסוגלות.
היקף הסיוע משתנה באופן הדרגתי בהתאם לגיל התלמיד והמעבר בין הגן לבית הספר:
1. ילדים הלומדים בגן ילדים רשמי או מוכר שאינו רשמי – היקף הסיוע מלא ליום הלימודים הפורמלי בלבד.
2. ילדים הלומדים בבית ספר רשמי או מוכר שאינו רשמי:
4. מצבים רפואיים שאינם מזכים בסיוע מטעם הוועדה
על פי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מס' 9/2022 מיום 12.9.22 נקבעו המצבים המזכים בסיוע. הוועדה אינה מאשרת סיוע במצבים המפורטים מטה (אין מדובר ברשימה סגורה):
הגשת הבקשה לסיוע תתבצע אך ורק באמצעות המערכת הממוחשבת ברשות המקומית.
בקשות עבור תלמידים שלמדו בחינוך המיוחד ועוברים לחינוך הרגיל יוגשו לאחר שפרטיהם יעודכנו במצבת תלמידים בחינוך הרגיל.
נוסף על מילוי הפרטים הנדרשים יש לצרף באמצעות סריקה מסמך רפואי עדכני מהביקור האחרון של התלמיד אצל הרופא המומחה, בהתאם לפירוט הבא:
מכתבי שחרור מבתי חולים, מסמכים של ביטוח לאומי, תעודת נכות ועוד, אינם נידונים בוועדה הבין-משרדית ולכן אין צורך לצרפם.
עבור טיפולים פולשניים:
עבור השגחה (שאינה אלרגיה):
עבור השגחה לאלרגיה בלבד:
הוועדה הבין-משרדית היא ועדה משותפת למשרד החינוך ולמשרד הבריאות ומדי שנה מפורסמים תאריכי פתיחת המערכת המקוונת להגשת בקשות.
הוועדה תדון בכל בקשה לגופה, תשקול ותחליט בהתאם לנסיבות העניין ועל פי הקריטריונים שנקבעו תוך הפעלת שיקול הדעת המקצועי לעניין מצבו הרפואי וגילו של התלמיד.
במידת הצורך תתייעץ הוועדה עם הרופא המטפל החתום על חוות הדעת הרפואית, עם כותב חוות הדעת התפקודית או עם המוסד החינוכי.
החלטות הוועדה הבין-משרדית הן על פי הקריטריונים שפורסמו בחוזרי משרד הבריאות ומשרד החינוך ומפורטים במסמך זה. בתום דיוני הוועדה יישלח מכתב תשובה מפורט מטעמה באמצעות המערכת המקוונת. באחריות הרשות המקומית ליידע את הורי התלמיד/ה על אישור זכאות או דחיית הזכאות ובכלל זה, על זכותם לערער.
לתשומת ליבכם,
כן, מסמך רפואי מרופא מומחה הכרחי להגשת הבקשה. יש לצרפו במערכת.
הרשות שבה התלמיד מעודכן במצבת, נכון לזמן הגשת הבקשה.
הרשות שבה התלמיד מעודכן במצבת.
באמצעות מערכת התשלומים המאוחדת (מת"מ), סעיף 502.
עשויות להיות לכך שתי סיבות:
ישנן שתי אפשרויות:
על ידי הגשת בקשת מעבר.
לחיצה על כפתור הגשת בקשה חדשה – אם ישנה בקשה מאושרת ברשות אחרת. המערכת תרשום כי ישנה בקשה מאושרת ברשות אחרת. אם ברצונכם להגיש בקשה חדשה, יש ללחוץ על אישור ולאחר מכן למלא את פרטי הבקשה.
למען הסר ספק, אי הגשת בקשת מעבר אינה מונעת את קבלת התקציב, והוא יעבור בהתאם לעדכון התלמיד במצבת.
אין צורך לעדכן את הוועדה מכיוון שמערכת סייעות רפואיות מסונכרנת עם מצבת תלמידים, כך שהמידע אודות המוסד מתעדכן במערכת בהתאם לנתוני המצבת.
להלן השעות:
1. בתי ספר בהקצאה מלאה
בית ספר ללא תוספת רשמי ומוכר | |||
שעות לימוד בשבוע | 29 | 31 | 32 |
ימי לימוד | אב | אב | הו |
5 | 5.80 | 6.20 | 6.40 |
6 | 4.83 | 5.17 |
חט"ב | |
שעות לימוד בשבוע | 32.42 |
ימי לימוד | ז'-ח' |
5 | 6.48 |
6 | 5.40 |
תוספות: בתי ספר יוח"א, א'-ו' | ||
כיתות א'-ב' | ||
אופק | ללא אופק | |
ימי לימוד | 8 | 12 |
5 | 1.60 | 2.40 |
6 | 1.33 | 2.00 |
כיתות ג'-ד' | ||
אופק | ללא אופק | |
ימי לימוד | 6 | 10 |
5 | 1.20 | 2.00 |
6 | 1.00 | 1.67 |
כיתות ה'-ו' | ||
אופק | ללא אופק | |
ימי לימוד | 5 | 9 |
5 | 1.00 | 1.80 |
6 | 0.83 | 1.50 |
2. גנים בהקצאה מלאה
א. גנים ללא תוספת | ||||
סה"כ שעות לימוד 5 ימים | 30 | 26.65 | ||
סה"כ שעות לימוד 6 ימים | 34.75 | 30.65 | ||
ימי לימוד | גנים רשמי | גנים מוכר | ||
5 | 6.00 | 5.33 | ||
6 | 5.79 | 5.11 |
ב. תוספות: גני יוח"א (יש רק ברשמי) | |
סה"כ 5 ימים | 10 |
סה"כ 6 ימים | 9.25 |
ימי לימוד | |
5 | 2.00 |
6 | 1.54 |
ממוצע שעות יומי (ימי לימוד) עלות שעה.
בכל סוג של הקצאה מתקבלת הרחבת סיוע בגין יוח"א.
הוועדה מסייעת אך ורק לתלמידי החינוך הרגיל, כך שלא ניתן להגיש בקשה עבור תלמיד הלומד במסגרת חינוך מיוחד. נתוני המערכת מסונכרנים עם נתוני המצבת, כך שהמערכת חוסמת על הסף בקשות עבור תלמידים שאינם לומדים במסגרת החינוך הרגיל.
הוועדה מסייעת אך ורק לילדי החינוך הרגיל, כך שגם אם אושר לתלמיד סיוע על ידי הוועדה הוא יבוטל בעת מעבר לחינוך מיוחד.
סעיף 1.1.4 לחוזר מנכ"ל סיוע רפואי בחינוך הרגיל/2016 קובע כי הסיוע מטעם המשרד ניתן בימי הלימודים הרשמיים, ובחופשות שמתקיימת בהן פעילות של הרשות. אם במוסד החינוכי מתקיים יום חינוך ארוך על פי חוק – ניתנת הרחבה לסיוע כמפורט במסמכים שנשלחו לגזברים ברשויות.
הרשות כמעסיקה צריכה לדאוג לזכויות החוקיות של הסייעת.
לגבי מיקום העסקת הסייעת ראו בחוזר משרד הבריאות.
ציטוטים רלוונטיים:
כדי לאפשר לתלמידים אלו את מימוש זכותם וחובתם ללמוד, ולעשות כן באופן בטיחותי ומבלי לסכן את בריאותם וחייהם, מקצה המדינה תקציב למימון מלווה אישית ("סייעת רפואית"), לצורך ביצוע הפעולות הייחודיות הנחוצות בעת שהותם במוסד החינוכי.
וגם בסעיף 3.1:
"מלווה אישי" (כונה בעבר "סייעת רפואית") - אדם שקיבל הדרכה אישית מתאימה כמפורט בחוזר זה, המלווה את התלמיד ומהווה זרוע ארוכה של ההורים בביצוע פעולות טיפוליות מוגדרות ו/או השגחה למניעת מצבי סיכון בתלמיד בעל צרכים רפואיים ייחודיים העונה לקריטריונים המפורטים בסעיפים 1.6 ו-2.6 ,בעת שהותו במוסד חינוכי.
וכן 6.3.1:
המלווה האישי יבצע פעולות טיפוליות מוגדרות ו/או השגחה למניעת מצבי סכנת חיים מידית לתלמיד, בעת שהותו במוסד החינוכי, בשעות פעילותו הפורמאליות וכפי שאושרו בוועדה הבין-משרדית.
כן, במכתב אישור הבקשה כתוב שהועדה קובעת את היקף הסיוע, ושסייעת אחת תהיה ליותר מילד אחד.
בהתאם לפרוטוקול ההחלטה לא ניתן להעסיק יותר מסייעת אחת בגן או בכיתה אחת.