הפקת הדוח בהכנה
נא להמתין
הפקת קובץ

הקובץ שבקשת להפיק ירד בהצלחה

ניתן למצוא את הקובץ בהורדות
הזדהות

מסגרות ותוכניות לתלמידים מחוננים ולמצטיינים

על מנת לצפות בתוכן מותאם עבורך עליך להתחבר

האגף לתלמידים מחוננים ולמצטיינים מפעיל מערך ארצי לאיתור וטיפוח תלמידים בעלי יכולות גבוהות כחלק מהליך פדגוגי ומתן מענים מותאמים למחוננים ולמצטיינים. המערך מתקיים לאורך שנות הלימודים של התלמיד בבית הספר היסודי, ומקדם הטמעת תפיסה חינוכית הרואה את התלמידים המחוננים והמצטיינים כבעלי מאפיינים וצרכים ייחודים, המחייבים מענה מותאם בדרכי ההוראה, הלמידה וההערכה, הן בבתי הספר והן במערכת כולה, באמצעות מרכזי העשרה ותוכניות ייחודיות.

האגף מקיים בכל שנה מבחני קבלה לתוכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים ולמצטיינים במטרה לשלב את התלמידים בתוכניות ובמסגרות ייעודיות למחוננים ולמצטיינים. לשם כך, מתבצע הליך של איתור התלמידים בכל בתי הספר במערכת הרשמית הממלכתית והממלכתית-דתית בכל המגזרים. המבחנים נערכים על ידי ספק חיצוני (גוף בוחן) שזכה במכרז מטעם משרד החינוך ומבצע את מבחני האיתור לתלמידים מחוננים ומצטיינים בהתאם להנחיות האגף ותחת פיקוחו.

כאן תוכלו לצפות בנתוני שיבוץ תלמידים במרכזי העשרה ובכיתות מחוננים, ולקרוא על מסגרות ותוכניות ברמה הבית ספרית וברמה הארצית.

 

מבחני קבלה לתוכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים ומצטיינים בחינוך היסודי בתשפ"ה

הודעות ועדכונים

תלמידים מחוננים ומצטיינים

קשת התלמידים בבתי הספר רחבה ומגוונת, וכוללת גם את התלמידים המחוננים והמצטיינים, תלמידים עם יכולות קוגניטיביות יוצאות דופן ותלמידים עם מאפיינים אישיותיים ורגשיים ייחודיים. יכולות ומאפיינים ייחודיים אלה שמים את המחוננים בקצה האחד של קשת התלמידים בכיתה, ומתבקשת עבורם התייחסות שונה של מערכת החינוך ומתן מענה לימודי, רגשי וחברתי מותאם למאפיינים הייחודיים שלהם, בדומה לזה הניתן לתלמידי הקצה האחר של הקשת מהחינוך המיוחד.

רוב התלמידים המאותרים כמחוננים יוצאים ללמוד במרכזי מחוננים במסגרת של יום לימודים אחד בשבוע החל מכיתה ג'. בשאר ימות השבוע, התלמידים המחוננים, על מאפייניהם הייחודיים, לומדים בבתי ספרם בכיתה ההטרוגנית, ועל כן תהליכי הלמידה בכיתה ההטרוגנית חייבים לכלול גם מענים ראויים ומותאמים להם. הצורך במתן תשומת לב לצרכים המתעוררים בעקבות יציאה של תלמידים אלו מבית הספר, במשך יום אחד בשבוע, ובמתן מענה עבורם במסגרת הכיתה ההטרוגנית, מציב אתגרים נוספים לפני המערכת הבית ספרית בכללותה, ולפני המורים המלמדים בכיתה במיוחד.

האגף למחוננים ולמצטיינים הקים צוות פיקוח והדרכה העוסק בנושא "המחונן בכיתתו" על כל היבטיו. רשויות המבקשות סיוע בנושא זה מוזמנות לפתוח פנייה בדף זה.

מבחני קבלה לתוכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים ומצטיינים בחינוך היסודי

משרד החינוך נערך לביצוע מבחני האיתור למחוננים ולמצטיינים לקראת שנת הלימודים תשפ"ו.  

בשנים האחרונות מתקיים דיון נרחב בנושא גיל האיתור בשיתוף גורמים במשרד, ברשויות ועם הנהגת ההורים הארצית. עמדת המשרד הנתמכת באופן מבוסס על ידי נתונים ומחקרים, סקירת ספרות, עמדת מומחים בתחום, אגף החינוך היסודי ואגף שפ"י – הינה שאיתור התלמידים לתוכניות הייחודיות הינו תהליך אפקטיבי יותר כאשר הוא מבוצע  בכיתה ג' ולא בכיתה ב' (מסיבות של בשלות רגשית, קוגניטיבית והתפתחותית).

אנו ממליצים לכלל התלמידים בחברה היהודית לגשת למבחן האיתור בכיתה ג' ולא בכיתה ב'. החל מתשפ"ה ניתן להבחן או בכיתה ב' או בכיתה ג'. מבחנים חוזרים יתאפשרו בכיתה ד' בלבד לכלל הנבחנים.

למי מומלץ לגשת בכל זאת למבחנים בכיתה ב'?

לתלמידים בעלי יכולות גבוהות מאוד (הרבה מעל הממוצע הכיתתי) היכולות להצביע על פוטנציאל למחוננוּת. ערנות גבוהה, סקרנות יוצאת דופן, טווח קשב רחב, מעורבות רבה במתרחש בסביבתם, יכולת מילולית גבוהה קריאה וכתיבה שוטפים כבר מגילאי גן חובה), מורכבות רגשית גבוהה, רגישות לסביבה, תובענות, יצירתיות וצמא לידע, רכישה עצמית של מיומנויות קריאה וכתיבה כבר בגילאי טרום בית הספר וכדומה עשויים לאפיין מחוננות. המחוננות מתאפיינת גם בפערים גדולים בין התפקודים השונים ביחס לאדם עצמו (תפקודים קוגניטיביים, ניהוליים, רגשיים חברתיים מוטוריים ועוד), העשויים לבוא לידי ביטוי בהתפתחות א-סינכרונית.

האוכלוסיות הנבחנות בבית הספר בתשפ"ה:

  • בחברה היהודית – תלמידי כיתות ב'. המלצת המשרד היא שרק תלמידים בעלי יכולות יוצאות דופן בשכבת גיל זו ייגשו למבחן שלב א' ושלב ב', וכל האחרים יגשו למבחן בשנת הלימודים הבאה – בהיותם בכיתה ג', באמצעות הגשת בקשה מקוונת למבחן על ידי ההורים בפורטל הורים, בהתאם למידע המתפרסם בפורטל מידי תחילת שנה. 
  • בחברה הערבית, הבדואית, הדרוזית והצ'רקסית: תלמידי כיתות ג' בלבד.

המבחנים יתנהלו בשני שלבים:

מבחן שלב א', המתבצע בבית הספר לשנתון תלמידי כיתה ב' במגזר דוברי עברית ולשנתון תלמידי כיתה ג' במגזר דוברי הערבית בתחילת שנת הלימודים, הוא חלק ראשון בתהליך שבו מופנים לשלב ב' (איתור) כ-15% מהתלמידים בעלי ההישגים הגבוהים במבחן שלב א' או לפי חוות דעת הצוות החינוכי.

מבחן שלב א' יתקיים בכל בתי הספר היסודיים המשתתפים במערך האיתור הארצי, בתאריך 2.12.2024, א' בכסלו תשפ"ה, יום ב' בשיעור הרביעי.

מבחן שלב ב' (איתור) מתוכנן להתקיים בחודשים פברואר-מרץ 2025 בכפוף להנחיות משרד החינוך. אם יחולו שינויים בלוח הזמנים לביצוע המבחנים יקבלו בתי הספר והורי התלמידים עדכון על כך בעוד מועד בדפים הרלוונטיים בפורטל הורים.

במבחן זה ייבחנו תלמידים שהומלצו לשלב ב' על ידי בית הספר לפי ציון מבחן שלב א' או לפי חוות דעת הצוות החינוכי, ותלמידים שאושרה בקשתם למבחן על ידי האגף. כמו כן, ייבחנו במבחני שלב ב' תלמידי שנתון שנבחן בעבר, שאושרה בקשתם למבחן על ידי האגף בשים לב שהאיתור לתוכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים ומצטיינים מתקיים גם בהמשך שנות לימודיו של תלמיד בבית הספר היסודי, בשלב מאוחר יותר בנקודות זמן נוספות: לתלמידי כיתות ג'–ד' בחברה היהודית, לתלמידי כיתות ד'–ה' בחברה הערבית, הבדואית, הדרוזית והצ'רקסית, ולתלמידי כיתה ו' בשני המגזרים במעבר לחטיבת ביניים, לצורך קבלה למסלול כיתת מחוננים, בכפוף להגשת בקשה מקוונת למבחן בפורטל הורים במועד.

מבחן שלב ב' ייערך באמצעות גוף בוחן במרכזי בחינה אזוריים מחוץ לבית הספר, בשעות אחר הצהריים, במתכונת של מבחן פסיכומטרי אישי המתקיים בקבוצה. מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. הוא שונה מהמבחן הראשון, קשה יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן.

עקב מלחמת "חרבות ברזל", מעגלי הפגיעות הרחבים בחברה הישראלית והקהילות המפונות הרבות שנמצאות מחוץ לבתיהן – יחולו התאמות במבחן שלב ב' גם השנה. זמן המבחן יוארך ב-15 דקות ויצומצמו מספר השאלות בפרקים השונים במבחני שלב ב'. הדבר נכון לכלל התלמידים הנבחנים.

על סמך מבחני שלב ב' ייבחרו לתוכניות למחוננים הנבחנים שהישגיהם במבחן שלב ב' הגיעו לאחוזון הארצי של כ-97% ומעלה מכלל אוכלוסיית התלמידים בשנתון הנבחן. זהו מספר קטן מאוד של תלמידים באופן יחסי לכלל שכבת הגיל. לתוכניות לתלמידים מצטיינים, המתקיימות במספר קטן יותר של מרכזים ברחבי הארץ, מומלצים תלמידים השייכים גאוגרפית לאותו מרכז ושהישגיהם היו בטווח אחוזון ארצי של עד 5% מתחת לרף שנקבע למחוננים באותו שנתון.

לאחר המבחנים, במהלך חודש יוני 2025, ישלח משרד החינוך לכל הורי הנבחנים את הודעות האגף על קבלה או על אי-קבלה של ילדם לתוכניות. אם יחול עיכוב במועד התשובה, תינתן על כך הודעה לגבי מועד התשובות הצפוי בפורטל הורים.

המבחנים לא נבנו כדי לאבחן את פרופיל הכישורים של התלמידים אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתוכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים ומצטיינים. לפיכך, המידע הלגיטימי היחיד שניתן להפיק מהמבחנים הוא האם התלמיד מתאים לתוכניות הייחודיות של האגף על פי רף הקבלה שנקבע לתוכנית. בכל מקרה, לא יימסרו להורים או לשום גורם אחר תוצאות או כל מידע נוסף על זה שנמסר במכתבים.

הורי תלמידי שנתון הנבחן לראשונה: כיתה ב' בחברה יהודית וכיתה  ג' בחברה הערבית, הבדואית, הדרוזית והצ'רקסית, המעוניינים לערער על החלטת הצוות החינוכי לאחר מבחן שלב א' והורים המעוניינים להגיש בקשה למבחן שלב ב' מכל סוג שהוא (מבחן רגיל, מבחן בתנאים מותאמים, מבחן בשפה מותאמת) – יוכלו להגיש בקשה למבחן המתאים לילדם באמצעות פנייה מקוונת בפורטל הורים החל מתאריך 24.12.2024, כ"ג בכסלו תשפ"ה, יום ג' (לא קודם לכן). המועד האחרון להגשת בקשות למבחנים מכל סוג שהוא: 31.1.2025, ב' בשבט תשפ"ה, יום ו'.

הורי תלמידי שנתון שנבחן בעבר: הורים לתלמידי כיתות ג' ו-ד' בחברה היהודית ותלמידי כיתות ד' ו-ה' בחברה הערבית, הבדואית, הדרוזית והצ'רקסית – יוכלו להגיש בקשה למבחן ראשון או מבחן חוזר מכל סוג שהוא בהתאם להנחיות ומדיניות האגף, החל מתאריך 20.11.2024, י"ט בחשוון תשפ"ה, יום ד', ועד 31.1.2025, ב' בשבט תשפ"ה, יום ו'.