כאן תמצאו מידע מפורט על המועדוניות החינוכיות-טיפוליות, על רווחה חינוכית ושיקום שכונות, על פעילויות תרבות ואומנות, על מחקרי התוכנית הלאומית, ועל תקצוב הרשויות לפעילויות השונות.
המועדוניות הן חלק מתפיסה מערכתית של אגף א' לחינוך ילדים ונוער בסיכון, לצמצום הסיכון והנשירה של תלמידים ממערכת החינוך. הן מהוות מענה משלים לבית ולבית הספר ויוצרות רצף מניעתי לאורך היום. כל מועדונית מונה 15 ילדים בכיתות א'–ט' (בחלוקה גילית) אשר הוריהם מתקשים בסיפוק צורכי חייהם הבסיסיים, הרגשיים, החינוכיים וההתפתחותיים, הדרושים לשמירת שלומם, בריאותם והתפתחותם התקינה. הילדים מגיעים למועדוניות ממשפחות המוכרות לרווחה על רקע תפקוד משפחתי לקוי, והפנייתם מתבצעת על ידי גורמים בקהילה – גורמי הרווחה וגורמי חינוך בבית הספר. המועדונית היא מסגרת חינוכית-טיפולית משלימה הפועלת לאחר שעות הלימודים ומספקת מענים לצורכי הילדים בהיבטים רגשיים, לימודיים, התנהגותיים וחברתיים.לכל ילד במועדונית קיימת תוכנית אישית שבה מוגדרים יעדים אישיים בכל אחד מצרכים אלו. המועדונית פועלת באווירה ביתית ומעשירה, ומתקיים בה סדר יום קבוע שבו שזורים למידה, שיח טיפולי ופעילויות פנאי והעשרה לילדים בסיכון. קיימת שותפות בין הגורמים בבית הספר ובקהילה הפוגשים את הילד ומשפחתו ברצף היום.
פריסת המועדוניות
מהות העבודה במועדוניות
העבודה במועדוניות נעשית על פי תפיסה חינוכית-טיפולית של חזקה, הכלה, טיפול והעצמה של ילדים במצבי סיכון.
המטרות העיקריות של המועדוניות:
מנחות המועדוניות במחוזות
מנחות המועדוניות כחוליה מרכזית במארג העשייה – המנחות עובדות ישירות עם הצוותים ומביאות עימן ידע מקצועי פדגוגי-טיפולי מגוון, וכן מיומנויות וניסיון המאפשרים להן להנחות ולהוביל את צוותי המועדוניות ומערך השותפים ברשויות.
>> חוברת מנחת המועדונית של משרד החינוך – מהות, משמעות ומורכבות
מחוז | שם | טלפון | דוא"ל |
מנחה ארצית | רווית אהרוני | 054-4885214 | |
צפון | ניצן בשן | 054-4971417 | |
חיפה | רחלי רפאל | 054-6435431 | |
מרכז | אילנית מיטרני | 054-5777237 | |
תל אביב | רונית מור | 050-8807506 | |
ירושלים | אביטל בן שושן | 055-6670901 | |
חרדי | שרי פרידמן | 052-7644591 | |
דרום | חנה ארבל | 054-5456887 |
"האומנות היא יד ימינו של הטבע. הטבע רק נתן לנו חיים ואילו האומנות עשתה אותנו בני אדם" (פרידריך שילר).
ברוח זו פועל תחום תרבות ואומנות אגף חינוך ילדים ונוער בסיכון, כפלטפורמה מקצועית כלל אגפית המספקת לאנשי המקצוע באגף תוכניות, תכנים, הכשרות ארציות וכלים לשימוש בתרבות ואומנות באמצעות: פיתוח, הנחיה, חשיבה משותפת, חיבורים בין אגפיים פנים משרדיים רלוונטיים וארגונים חיצוניים.
פיתוח ושימוש באומנויות למניעת נשירה, חיזוק ההתמדה אישית ומיצוי הפוטנציאל הגלום בקרב ילדים ונוער במצבי סיכון, באמצעות חיבור הכוחות והמשאבים העומדים לרשות מערכות החינוך והקהילה.
מנחה ארצית תרבות ואומנות – אורנית לוי ספקטור. טלפון: 050-9222863 ,02-5604156, דוא"ל: oranitls@education.gov.il
תחום תרבות ואומנות מהווה גורם מקצועי כלל מערכתי הפועל כתחום מנחה שנותן כלים לשימוש בתרבות ובאומנות למניעת נשירה, לחיזוק ההתמדה ולמיצוי הפוטנציאל בקרב ילדים ונוער במצבי סיכון, באמצעות ניצול הכוחות והמשאבים העומדים לרשות מערכות החינוך והקהילה.
תוכנית אור לפעוטות וילדים בסיכון מיועדת לילדים מגיל שנה עד גיל חמש שאותרו כבעלי פוטנציאל תקין, אך מצויים בסיכון לעיכוב התפתחותי בשל חיים במשפחות המתקשות לספק סביבה התפתחותית עשירה ותומכת. התוכנית פועלת במתכונת של שתי תת-תוכניות עיקריות: אור רב תחומי ואור בדגש שפה ואוריינות. התוכנית פועלת במסגרות חינוכיות בכל מגזרי החברה בישראל: חילוני, דתי, חרדי, ערבי, דרוזי ובדואי.