הפקת הדוח בהכנה
נא להמתין
הפקת קובץ

הקובץ שבקשת להפיק ירד בהצלחה

ניתן למצוא את הקובץ בהורדות
הזדהות

אליפות הסייבר

אליפות הסייבר מובילה ומקדמת את מערך הלימודים הטכנולוגי לתלמידי כיתות א'–י"ב בשאיפה לייצר לכל ילד וילדה הזדמנות שווה  להיחשף לתחומי מדע וטכנולוגיה מתקדמים. חיבור המשחקים לפלטפורמה טכנולוגית מאפשר למורים, לרכזי תקשוב, למנהלי בתי ספר ולמנהלים מחוזיים לבצע מעקב ובקרה אחר ביצועי התלמידים באופן פרטני או בית ספרי. עקבו אחר הפרסומים בדף הפייסבוק ובפורטל האליפות.

שימו לב, השנה (תשפ"ד) לא תתקיים אליפות SkillZ.

השתתפות באליפות הסייבר

התוכנית של מנהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע בשיתוף עם IATI (האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות) ועמותת טק בריבוע החלה לפעול בשנת 2015 ומצליחה לחולל שינוי בחינוך הטכנולוגי בישראל. מדי שנה נחשפים כ-350 אלף תלמידים מרחבי הארץ בכ-2,000 בתי ספר לתחומי למידה מדעיים-טכנולוגיים כגון תכנות, מתמטיקה, רובוטיקה, הנדסה ואלקטרוניקה. אירוע השיא מסתיים בגמר ארצי, שבו מוכרזים הזוכים בכל תחרות ומקצה. התלמידים יכולים להוריד תעודות השתתפות ותעודות המציגות את ההישג האישי שלהם מפורטל התלמידים.

האליפות מונגשת לכל התלמידים בחינם דרך פורטל האליפות, שבו ניתן למצוא מערך משחקים מקוונים המותאמים לכל שכבת גיל. חיבור המשחקים לפלטפורמה טכנולוגית מאפשר לדרגים החינוכיים השונים (מורים, רכזי תקשוב, מנהלי בתי ספר ומנהלים מחוזיים) לבצע מעקב ובקרה אחר ביצועי התלמידים באופן פרטני או בית ספרי, על פי הרשאות וברישום לתחרות מראש, באמצעות כלי מדידה מתקדם (לוח התוצאות) המסוגל להציג דוחות לפי חיתוכים שונים.

תרומת המשחקים לתלמידים

פלטפורמות המשחק השונות מבטאות את המגמות הפדגוגיות המובילות בעולם ומציבות אתגר לתהליכי החשיבה של תלמידי המאה ה-21, מתוך הבנה שלימוד יעיל ואפקטיבי של נושא מורכב מתרחש דרך גירוי הסקרנות הטבעית של הלומדים ובאופן הדרגתי. כלי הפדגוגיה תורמים לתהליכי למידה ולהתפתחות אישית של התלמיד במגוון תחומים:

  • למידת עמיתים: האחריות על הלמידה מועברת לתלמיד, מחזקת כישורי חשיבה, בונה אחריות קולקטיבית להצלחה ויוצרת מעורבות רגשית-חברתית.

  • פרסונליזציה של למידה: סביבה גמישה המותאמת לכל תלמיד מפתחת את מלוא הפוטנציאל שלו, והכלי הדיגיטלי מנטר ומעריך ביצועים. המורה משמעותי בלמידה, ותפקידו מתעצם.

  • למידה במשחוק: מחזקת מוטיבציה והתמדה, ומעלה את תחושת המסוגלות האישית המבוססת על לימוד עצמאי והצלחה באתגרים. מתן משוב לתלמידים בזמן אמת תורם לעלייה בציוניהם ולהצטיינות.

  • חשיבה יזמית: חתירה לרעיונות מקוריים ופורצי דרך, פיתוח ראייה מערכתית ואסטרטגית, חשיבה אנליטית, אבסטרקטית ולוגית, וגמישות מחשבתית ויצירתית בפתרון בעיות.

סוגי התחרויות

במסגרת האליפות מתקיימים חמישה סוגי תחרויות:

  • תחרות התכנות לצעירים: מאפשרת למידה של שפת התכנות, המהווה כיום שפה ומיומנות בסיסית בעולם העבודה בתעשיות המתקדמות. שפת התכנות מפתחת כישורים כגון חשיבה אנליטית ולוגית, גמישות מחשבתית ויצירתיות בפתרון בעיות. מעודדת למידה על ידי ניסוי וטעייה ומחזקת שיתוף פעולה צוותי. כל שכבת גיל בכיתות א'–ט' זוכה להתנסות בפיתוח חשיבה חישובית, כתיבת קוד ותכנות בהתאם לרמתה.

  • תחרות התכנות לתיכונים: מיועדת לתלמידי החינוך הטכנולוגי בכיתות י'–י"ב שלמדו לפחות שנה אחת תכנות, ויש להם הרקע הבסיסי הנדרש, כגון משתנים, לולאות, תנאים, עצמים, רשימות (אפשר ללמד לקראת התחרות) באחת השפות: Python, C#, Java, JavaScript. התחרות מתרחשת בעולם המשחק הווירטואלי וחושפת את התלמידים בדרך חווייתית לעולם טכנולוגי מתקדם.

  • תחרות מתמטיקה: משלבת משחקי מתמטיקה ודפי עבודה אינטרקטיביים ומשחקיים לתלמידי בתי הספר היסודיים בכיתות א'–ו'. המשחקים משתנים מכיתה לכיתה וכוללים חומרים מכלל תוכנית הלימודים בחשבון וגיאומטריה. מחקר משותף של אוניברסיטאות תל-אביב ובן-גוריון מראה כי בתי ספר שהשתתפו באופן משמעותי בתחרות המתמטיקה שיפרו את נתוני המיצ"ב שלהם.

  • תחרות רחפנים: תלמידי כיתות י'–י"ב הלומדים במגמות הטכנולוגיות בונים, מתכנתים ומטיסים רחפנים. התחרות מתבססת על תוכנית לימודים חדשנית בתחום האלקטרוניקה והתכנות שבה רוכשים התלמידים ידע בתחומים רבים כגון אווירונאוטיקה, אלקטרוניקה, סנסורים, מכניקה, אלגוריתמיקה ובקרה.

  • תחרות רובוטיקה: מיועדת לתלמידי כיתות ה' בלבד בבתי הספר המשתתפים בתוכנית מדעי המחשב ורובוטיקה. בתחרות מושם דגש על שימוש בחיישנים השונים של הרובוטים, כגון מגע ופניות, אולטרא-סוני, צבע ומעקב אחר קו.