על פי החלטת הממשלה מספר 1699 מיום 17.4.2024, סל תקומה יוקצה לתלמידים בגילי לידה ועד כיתה י"ב, הגרים בישובים המצויים במרחק 0–7 ק"מ מגדר המערכת ברשויות: חוף אשקלון, שער הנגב, שדות נגב, אשכול, שדרות, ויוקצה בהתאם לשיבוץ התלמידים במוסדות בתחומן או במוסדות קולטים בין השנים תשפ"ה–תשפ"ח, במתווה פוחת על פני השנים.
סל תקומה יענה על צרכים בכמה וכמה תחומים: רגשיים-טיפוליים, חברתיים-קהילתיים, פדגוגיים-חינוכיים, קידום החינוך הטכנולוגי, העצמת הצוות החינוכי וקידום חדשנות ויזמות.
מטרות סל תקומה הן:
תלמידים פנויים ללמידה שמתפקדים מבחינה לימודית ומתקדמים בהתאם ליכולתם ולכישוריהם.
מנהיגות חינוכית וצוותי חינוך בעלי חוסן ויכולת להשיב את התלמידים לשגרת חייהם.
העוטף יהפוך לחלוץ של חדשנות, יזמות ומצוינות של מערכת החינוך בישראל.
מפתח התקצוב הוא 13,500 ש"ח לתלמיד לשנת הלימודים תשפ"ה.
התקציב עבור תלמידי בתי הספר יחולק בין בית הספר לרשות המקומית.
התקציב עבור ילדים בגיל הרך וילדי הגנים יועבר במלואו לרשות המקומית.
התקציב מוקצה למוסדות על פי מצבת תשפ"ד.
הסל הרשותי יתחלק בין הרשות הקולטת (70%) לבין רשות המקור (30%).
כשמדובר בתלמידים שנקלטו במוסדות באופן פרטני ולא כחלק מקהילה – התקציב יוקצה במלואו לרשות המקור.
התקציב ישוקף במערכת גפ"ן תחת תקציב תקומה, וניתן יהיה לממשו בין המועדים 1.9.2024 ועד 31.8.2025.
העבודה תתבצע בפלטפורמת גפ"ן תחת "סל תקומה".
התוכנית המוסדית והתוכנית הרשותית תאושרנה כנהוג בתוכנית גפ"ן.
הוגדר תקציב קבוע שלפחות 30% ממנו יופנו לטובת מענים רגשיים.
בתי הספר מחויבים לעבוד עם תוכנת כספים מאושרת, לדווח אסמכתאות ולהגיש דוח שנתי.
ניתן לבחור ש"ש, תוכניות משרדיות המבוססות על ש"ש או הפעלת כיתות מבוססות ש"ש, לכל שלבי החינוך הרלוונטיים עד לתאריך 15.9.2024 לכל המאוחר, בעלות שנתית מלאה, למעט מוסדות שקלטו תלמידים בודדים.
רכישת שעות בודדות תתאפשר מהסל המוסדי בלבד .
רכישת מענים משרדיים אחרים הייחודיים לסל תקומה תתאפשר עד 1.10.2024.
מוסדות שאינם משתתפים בתוכנית גפ"ן נדרשים להקצות מלגות לתלמידים, ולרכוש תוכנה לניהול פדגוגי באמצעות סל תקומה על פי כללי התכנון והדיווח המפורטים במדריך גפ"ן.
במסגרת הסל ניתן לבחור במענים משרדיים, מענים מתוך מאגר הספקים ומענים באמצעות הרשות או הבעלות.
הרשות יכולה להעביר תקציב לבתי הספר, לרשות קולטת ולהקצות תקציב ליחידת הנוער.
הרשות יכולה להציע יוזמות רשותיות לבתי הספר לצורך רכישתן מהסל הבית ספרי. המוסד יוכל לרכוש יוזמות אלו בסל תקומה עד לשיעור של 30% מתקציבו.
בתי הספר יכולים להקצות עד 50% מהתקציב ליוזמות בית ספריות, בכפוף להעסקת איש מנהלה.
מוסד הזכאי לסל נדרש להעסיק איש מנהלה ייעודי – רכז תקומה בית ספרי, לצורך סיוע במימוש ת"ע וסנכרון כלל המשאבים.
מודל הליווי לבתי הספר ולרשויות יהיה קבוצתי ואישי, בנושאים רלוונטיים ועל פי הצרכים שיעלו. נושאים מרכזיים במיקוד הליווי הם: גיבוש ותכנון תוכנית עבודה מקושרת משאבים, הובלת תהליכי שינוי, קידום יוזמות חינוכיות, התבוננות, סנכרון ואיגום המשאבים של המוסד כחלק מראיית הארגון כשלם אחד ותמיכה בהתנהלות הכלכלית.
קו פתוח לשאלות ותשובות, ולפתרון בעיות תוך כדי תנועה (פרטי קשר יפורסמו בהמשך):
למנהלי בתי הספר – יפעל החל מתחילת ספטמבר תשפ"ה בכל יום רביעי בין השעות 9:00-8:00 בזום.
למנהלי אגפי חינוך – יפעל החל מתחילת ספטמבר תשפ"ה בכל יום רביעי בין השעות 11:00-10:00 בזום.
מפגשים אישיים וקבוצתיים.
הנגשת דוחות רלוונטיים לבתי הספר במהלך החודשים דצמבר, מרץ, מאי.
דיאלוג רציף בין השטח למטה משרד החינוך.
פרסום מידע ועדכונים בפורטל.
ועדה מלווה – בתי הספר שבהם יופעל סל תקומה יציגו את תוכנית העבודה ואת האופן שבו היא מתפתחת בפני הוועדה המלווה פעם נוספת בתשפ"ה.
שם |
תפקיד |
טלפון נייד |
מנהלת אגף בכיר תקומה – מטה |
054-4756959 |
|
מנהל אגף בכיר תקומה – דרום |
050-6283111 |
|
מנהלת אגף תנופ"ה |
052-8365161 |
|
מתכללת גפ"ן תקומה יסודי/חט"ב |
054-2061199 |
|
מתכללת גפ"ן תקומה על יסודי |
050-5824000 |
|
מתכללת קשרי בקרה מוסדות |
052-6430428 |
|
מתכללת גפ"ן תקומה רשויות |
050-7757287 |
|
מתכללת תוכניות תקומה |
052-7900191 |
|
רפרנטית תקומה תנופה של חינוך התיישבותי |
050-6221459 |
פעולה | תאריך יעד |
פתיחת המערכת לבניית תוכנית עבודה מקושרת משאבים* | 20.8.2024 |
מועד אחרון לבחירת שעות שבועיות שנתיות (פעימה ראשונה), תוכניות משרדיות מבוססות ש"ש, תוכניות מו"פ וחדשנות, סייעות גנים ושעות הדרכה לפסיכולוגים | 15.9.2024 |
פעימת תשלום ראשונה לבתי ספר ולרשויות (40%)* | 1.10.2024 |
הגשת תוכנית עבודה בית ספרית בשיעור של 70% מהתקציב | 1.11.2024 |
השלמת אישור תוכניות עבודה בית ספריות – אישור מחוז עד 13.11.2024; אישור רשות או בעלות עד 25.11.2024 |
25.11.2024 |
מועד אחרון לבחירת שעות שבועיות – מחצית שנייה בלבד (פעימה שנייה) | 31.12.2024 |
הגשת תוכנית עבודה רשותית בשיעור של 70% מהתקציב לפחות | 31.12.2024 |
הגשת תוכנית עבודה בית ספרית בשיעור של 90% לפחות מהתקציב | 1.2.2025 |
פעימת תשלום שנייה (30% מהתקציב) למוסדות ולרשויות בכפוף לעמידה בכללי התוכנית | 2.2.25 |
דיווח ביצוע בשיעור 25% מהתקציב החייב בדיווח | 1.3.2025 |
פעימת תשלום שלישית למוסדות ולרשויות בכפוף לעמידה בכללי התוכנית (השלמה ל-100%) | 1.4.2025 |
מועד אחרון להטמעת שינויים בתוכנית עבודה; מועד אחרון למישוב תוכניות ממאגר התוכניות | 10.7.2025 |
מועד אחרון לאישור שינויים בת"ע הבית ספריות – נעילת התכנון המוסדי לתשפ"ה | 25.7.2025 |
סגירת שנת הלימודים תשפ"ה | 31.8.2025 |
מועד אחרון להגשת דוח ביצוע מאושר וחתום – בתי ספר ורשויות | 15.10.2025 |
הגשת דוח ביצוע באישור למועד חריג | 15.11.2025 |
סיכום והתחשבנות | 1.2.2026 |
*עשויים להיות שינויים – עדכון סופי יימסר בהמשך.
סל תקומה הוקם במיוחד לטובת רשויות עוטף ישראל ומוסדות החינוך המצויים בהן. הסל נועד לתת מענים חינוכיים פדגוגיים, רגשיים-טיפוליים, חברתיים, לפיתוח יוזמות ולסייע לתלמידים ולצוותי החינוך כחלק מתהליך השיקום והתקומה, לחזור לשגרות חיים ולהפוך את העוטף לחלוץ של חדשנות, יזמות ומצוינות חינוכית בישראל.
לרשויות העוטף: חוף אשקלון, שדת נגב, שער הנגב, אשכול ושדרות.
כמו כן, למוסדות החינוך שבתחומן בלבד.
התקצוב הינו תקצוב תוספתי ואינו מחליף את תקציב הבסיס לו זכאים הרשות והמוסדות בתחומה, כגון שעות התקן הבסיסיות, הסעות, כוח אדם על פי תקני המשרד וכיוצא בזה. כמו כן, הוא אינו מחליף את תקציב גפ"ן אלא תוספתי לו.
פעילות לימודית, רגשית והפגתית לתלמידים, פעילות לפיתוח הצוות החינוכי והעצמתו, קידום סביבות לימודיות וטיפוליות במרחב הרשותי והבית ספרי, הצטיידות לימודית ותקשובית, סייעות, שעות תקן, שעות בודדות, מתגברים חינוכיים וכן יוזמות רשותיות ובית ספריות.
כמו כן, ניתן להקצות עד 5% מהסל לטובת הוצאות ניהול ותפעול.
יודגש כי התקציב מיועד הן עבור התלמידים שחזרו לפעילות חינוכית ברשות האם בעוטף, והן לתלמידים שעדיין לומדים ברשויות קולטות. הרשות יכולה במסגרת הסל להפעיל תוכניות ומענים עבור הרשויות הקולטות בתיאום עימן או לבקש להעביר תקציב לרשויות אלו עבור הפעלת מענים לתלמידים.
אם הרשות תבחר להעביר תקציב, הרשות הקולטת תגיש תוכנית עבודה במערכת גפ"ן לאישור המשרד.
התקציב מחושב על פי מספר התלמידים שהתגוררו ברשויות העוטף בתאריך 6.10.2024, לתלמידים מגיל גן עד י"ב, ביישובים שבמרחק 7-0 ק"מ מגדר המערכת. התקציב מוקצה על פי השנים תשפ"ד עד תשפ"ח.
תשפ"ד (2024): התקציב לתלמיד עומד על 5,500 ש"ח לתלמיד, לחודשים 1.3.2024 –31.8.2024.
תשפ"ה (2025) – תשפ"ח (2028): 10,000 ש"ח לתלמיד.
ניתן לרכוש באמצעות הסל מענים רגשיים -טיפוליים, פדגוגיים, חברתיים-קהילתיים, מענים לקידום החינוך הטכנולוגי, מענים להעצמת הצוות החינוכי, מענים לקידום חדשנות ויזמות. כמו כן, הרשות יכולה לבקש מענים משרדיים נוספים – אם יאושרו על ידי המשרד הם יוטמעו במערכת.
30% מסל תקומה הוגדר תקציב קשיח שלא ניתן לשנותו והוא נועד למתן מענים רגשיים-טיפוליים. יתרת הסל, 70%, הוא גמיש לרכישת יתר המענים, כפי שצויין בשאלה הקודמת.
בעלות נדרשת בסוף שנה להגיש 2 דיווחים כמפורט בהנחיות לדיווח שפרסם המשרד, במסגרת מדריך הגפ"ן ועל פי לוח הזמנים של הגפ"ן. בהתאם לכך, יועבר דוח ביצוע של הסל רשותי ודוח ביצוע סל מוסדי המועבר לביצוע על ידי הרשות או הבעלות, אם נבחר להקצות תקציב למוסדות וסופקו שירותים למוסדות אלו.
אם הרשות מוצאת לנכון להעביר לבית ספר ברשות תקציב, הדבר מצריך אישור של ראש רשות וגזבר הרשות. בית הספר יוכל לראות בסל תקומה במערכת גפ"ן כי הרשות הקצתה לו תקציב נוסף, ותקציב זה יצטרף לתקציבו הגמיש.
על הרשות להעביר תקציב זה ישירות למוסד. על המוסד לתכנן ולדווח ביצוע ביחס לתקציב זה. תוכנית העבודה המוסדית תאושר על ידי המחוז והרשות.
הרשות יכולה להקצות תקציב ייעודי לטובת פעילות יחידת הנוער מתוך הסל הרשותי. התקציב ינוהל על ידי מנהל יחידת הנוער ויונגשו לו בסל זה פעולות שונות בתחום החינוך הבלתי-פורמלי, כגון הכנה לצה"ל, מועצת תלמידים ונוער רשותית, מד"צים רשותיים, הפעלת ילדים ונוער בחופשות, מנהיגות חינוכית, מועדון נוער, העסקת כוח אדם במחלקת הנוער, מנהל התנדבות רשותי (אם נמצא תחת יחידת הנוער) ועוד.